Opinie o Nas

Jak w pięciu prostych krokach wzmocnić odporność organizmu

Jak w pięciu prostych krokach wzmocnić odporność organizmu

Jak w pięciu prostych krokach wzmocnić odporność organizmu

To nie będzie artykuł o witaminach, kapsułkach i cud sposobach na podniesienie odporności w pięć minut. Bo odporność organizmu buduje się zupełnie inaczej. Codziennie. Ale jest jedna rzecz, która zajmie ci pięć minut i może wiele zmienić – przeczytaj nasze wskazówki i nie czekaj ani minuty, żeby wprowadzić do swojego życia dobre nawyki i zacząć naprawdę dbać o swoją odporność!

Dlaczego dbanie o naturalną odporność organizmu jest tak ważne?

Nasze ciało codziennie styka się z niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi i patogenami. To jak poradzi sobie z atakiem naturalnych wrogów, w dużej mierze zależy od jego kondycji. W budowaniu odporności istotne są  drobne rzeczy, na które na co dzień nie zwracamy uwagi.

Wykonaj pięć kroków do zbudowania swojej odporności.

Krok 1. Wyśpij się

Przemęczone ciało jest bardziej podatne na infekcje. Dorosły człowiek powinien codziennie przesypiać około ośmiu godzin. Co ciekawe, to jak śpimy, również wpływa na kondycję naszego ciała.  Powinnyśmy spać w ciemności i ciszy. Tylko w takich warunkach, prawidłowo wydziela się melatonina (hormon snu) – odpowiedzialna za rytm dobowy człowieka.

Podczas głębokiego snu, którego nic nam nie zakłóca, wszystkie układy naszego organizmu mają szansę odpowiednio się zregenerować i pozostać w stanie równowagi. Wystarczająco długi i efektywny sen ma kluczowy wpływ na nasz metabolizm, na układ nerwowy, hormonalny i odpornościowy. Natomiast, gdy śpimy zbyt krótko, równowaga ta zostaje zachwiana.

W kontekście odporności niewystarczająca ilość snu prowadzi do zmniejszenia ilości i aktywności komórek układu odpornościowego, dlatego śpiąc zbyt krótko, stajemy się bardziej podatni na infekcje.

Przykładowo osoby pracujące w nocy, a odsypiające w dzień, są bardziej narażone na przeziębienia.

Dlaczego powinno być cicho? Nawet mały, ale długotrwały hałas – np. szum elektroniki, wywołuje efekt stresu w wtedy wzrasta poziomkortyzolu.  Jeśli poziom kortyzolu jest podwyższony przez dłuższy czas, zmniejsza się skuteczność działania układu odpornościowego,

Krok 2. Ogranicz używki

Alkohol, papierosy, duże ilości kawy – wszystkie używki wpływają na osłabienie naturalnej odporności organizmu.

Alkohol i papierosy przyczyniają się do powstawania tzw. stresu oksydacyjnego, który prowadzi do zaburzenia równowagi w organizmie. Dodatkowo stosowanie tych używek uszkadza błony śluzowe, będących naturalnymi barierami, chroniącymi nas przed atakiem szkodliwych mikroorganizmów. Natomiast nadmierne ilości kawy, prowadzą do wypłukania z organizmu składników mineralnych i witamin rozpuszczalnych w wodzie, jak np. witaminy z grupy B.

W ten sposób organizm jest nieświadomie pozbawiany ważnych filarów swojej odporności. Nawet jeśli wydaje się nam, że nasza dieta jest idealna i dobrze zbilansowana. Skoro świadomie dbamy o swoją dietę, nie pozbawiajmy się zupełnie „niechcący” jej efektów.

Krok 3. Hartuj ciało

Bez obaw, nie musicie rozpocząć morsowania. Najprostszym sposobem na zahartowanie  ciała, jest prysznic. Naprzemienny prysznic ciepły i zimny – doskonale znany nam, jako jeden ze sposobów walki z cellulitem. Przede wszystkim to świetny sposób na pobudzenie krążenia, a korzyści powinny wszystkich ucieszyć.

Co jeszcze dobrze wpłynie na zahartowanie organizmu? Oczywiście ruch. Tu znów nie ulegajmy stereotypom. Według medyków, aby utrzymać nasze ciało w dobrej formie, wystarczy 30 min umiarkowanie intensywnego wysiłku fizycznego dziennie.

Nie musisz biegać po schodach. Świetnie sprawdzi się zasada trójek, czyli 3x30x130. Co kryje się za tymi liczbami? Uprawiaj swój ulubiony sport minimum trzy razy w tygodniu, przez trzydzieści minut, najlepiej, gdy Twoje tętno osiągnie wartość: 130 uderzeń serca na minutę – taką wartość możemy przypisać umiarkowanemu wysiłkowi.

Krok 4. Jedz zdrowo

Tego punktu po prostu nie da się pominąć. Nie możesz zrobić niczego lepszego dla swojego ciała jak zadbać o to co jesz. Jeżeli nie zadbasz o swoją dietę, cała reszta planu nie pomoże.

Jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem, musisz zadbać o tę najprostszą (i najczęściej pomijaną) metodę. Dbaj o zdrową, zbilansowaną dietę. Jedz różnorodnie, nie zapominaj uwzględnić w codziennym menu, warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, olejów roślinnych oraz ryb morskich. Nawet jeśli nie za wszystkimi produktami przepadasz – obecnie  wybór jest tak ogromny, że z pewnością znajdziesz, choć kilka produktów, które będą dla Ciebie smaczne i wartościowe dla zdrowia. Sposobów na przygotowanie zdrowego i smacznego posiłku jest równie dużo.

Polub zdrowe jedzenie, niech ci zasmakuje – to jedyny sposób, by z niego nie rezygnować. Pamiętaj, zdrowe może być również przyjemne.

Krok 5. Poznaj naturalne „wspomagacze”

Choć zdrowe odżywiane to podstawa, to nie trzeba demonizować suplementacji witaminami, gdyż niektóre z nich są szczególnie trudne do pozyskania z pożywienia. Korzystajmy jednak z suplementów diety z głową, bo suplement nigdy w stu procentach nie zastąpi nam naturalnych witamin i minerałów.

A jakie naturalne produkty roślinne mogą okazać się dodatkową bronią w walce o odporność?

Znany od wielu wieków żeń szeń –  zawiera cenne substancje -ginsenozydy, które pobudzają do działania limfocyty T,  wspomagają właściwe dotlenienie organizmu. Żeń-szeń zmniejsza szkodliwe działanie stresu na ciało i pomaga dostarczyć w naturalny sposób dodatkowej energii.

Czosnek – nazywany naturalnym antybiotykiem, świetnie sprawdza się nie tylko w domowych kuracjach, ale i w działaniach prewencyjnych. Pomaga pozbyć się z organizmu niekorzystnych drobnoustrojów i wzmacnia układ odpornościowy . Ma dość ostry, charakterystyczny nie przez wszystkich lubiany smak, jednak jeśli połączysz go z natką pietruszki, złagodzi ona nieprzyjemny zapach.

 

Na co dzień pamiętaj, aby wzbogacać na bieżąco dietę w produkty obfitujące w kluczową dla odporności witaminę C.

Znajdziesz ją w: papryce, owocach dzikiej róży, brukselce, chrzanie, jarmużu, natce pietruszki, szpinaku, grejpfrutach, kalafiorze, kalarepie, poziomkach, kiwi, truskawkach, pomarańczach, w czarnych porzeczkach oraz wielu innych owocach i warzywach.

Z kolei beta-karoten, który w naszym organizmie staje się witaminą A, również istotną dla naszej odporności znajdziesz między innymi w: marchewce, dyni, natce pietruszki, jarmużu, brokułach, szpinaku, szczawiu, szczypiorku, botwince, morelach, melonach, brzoskwiniach i śliwkach.

* Krok 6 – zadanie z gwiazdką dla pań

Nie zapominajmy o bardzo ważnym elemencie, czyli zdrowiu intymnym.

W okresie wzmożonych zachorowań częściej przyjmujemy antybiotyki, a przy takiej kuracji trzeba koniecznie pamiętać o równoczesnej odbudowie naturalnej flory bakteryjnej. Pamiętaj, że antybiotyk przepisany przykładowo „na gardło”, działa zabójczo nie tylko na „złe” bakterie, i nie tylko w układzie pokarmowym, do którego trafia. Dlatego uzupełnienie naszej naturalnej, ochronnej mikorflory jest potrzebne nie tylko w jelitach, ale również w pochwie!

Niestety, kupując w aptece osłonowy probiotyk, bardzo rzadko myślimy o tym, gdzie powinien on zadziałać.

Więcej na temat probiotyków znajdziesz na www.provag.info

Nasze organizmy  to świetnie działające i skomplikowane maszyny, ale wymagają dobrego traktowania. Dbajcie o siebie, nie tylko zimą.

Komentarze do wpisu (1)

1 lutego 2021

Uważam, że najważniejszy jest sen i dobre lekkie jedzenie, które nie obciąża organizmu. Pozwala mu walczyć z wirusami dużo lepiej niż osoby przemęczone, które jedzą śmieciowe jedzenie. Ich organizm jest przeciążony. Sama miała kiedyś taki tryb życia, ale od kiedy dbam o te dwie rzeczy, prawie w ogóle nie choruje.

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl